הסכם ממון לפני נישואין

הסכם ממון לפני נישואין/ מאת עו"ד חגי אורגד

הסכם ממון לפני נישואין הפך יותר ויותר שכיח במחוזותינו בשנים האחרונות.

וכל כך למה?

הסיבה לכך נעוצה בעובדה הנהירה לכל, שזוגות רבים מגיעים לכדי הליכי גירושין (הסטטיסטיקה "מדברת" על שיעור גירושין בקרב המגזר היהודי המגיע לכדי שליש מכלל הזוגות שנישאו).

לכל הסכם ממון לפני נישואין ישנה מטרה מרכזית ומוגדרת היטב, והיא כי בפקיעת הנישואין יחולו ההסדרים שנקבעו בתוך הסכם ממון לפני נישואין, אשר הם הם גוברים על פני ההסדרים הקבועים בדין, היינו בחוק יחסי ממון בין בני זוג תשל"ג- 1973 (להלן: "החוק").

הסכם ממון לפני נישואין ראוי שייערך על ידי עורך דין אשר לו יש את הידע והניסיון לערוך הסכמים מסוג זה, הוא בקיא היטב בסוגיה ומצוי בפרטי הסכמים מעין אלה, על מנת שחתימת הסכם ממון לפני נישואין יוביל את הצדדים לו לתוצאה הרצויה.

הדרך הנכונה והמומלצת לערוך הסכם ממון לפני נישואין היא להביא לידי ביטוי באופן המדויק ביותר במסגרת ההסכם, את רצונות וכוונת הצדדים, כאשר אלה צופים פני עתיד בעיקר ביחס לנושאים כספיים, הכל בהתאם לכוונת הצדדים. הסכם ממון לפני נישואין אשר נחתם על ידי הצדדים אין די בו, מכיוון שאת החתימה על הסכם ממון לפני נישואין יש לאשר, הדרך הטובה ביותר לעשות כן היא לפנות לבית המשפט לענייני משפחה המוסמך, על מנת שבית המשפט יאשר את הסכם הממון לפני נישואין עליו חתמו הצדדים וייתן לו תוקף של פסק דין, או אז להסכם ישנו תוקף משפטי מחייב, ולכן בפקיעת הנישואין יחולו ההוראות המופיעות בתוך הסכם ממון לפני נישואין, אשר הן כאמור גוברות על הוראות החוק.

נקודה חשובה נוספת שראוי לציין בהקשר זה, היא כאשר לדאבון לב בני הזוג מבינים שהקרע הקיים ביניהם אינו ניתן לאיחוי והם עומדים בפני גירושין, אזי קיומו של הסכם ממון לפני נישואין יימנע על פי רוב הליכי גירושין קשים, מכוערים, מתישים ויקרים אשר בוודאי ישליכו לרעה על בני הזוג עצמם וכן על ילדיהם המשותפים של בני הזוג.

זוגות רבים העומדים טרם נישואין, חוששים מפני עריכת הסכם ממון לפני נישואין שמא הסכם מעין זה ייפגע ברומנטיקה ובאידיליית היחסים השוררים בין בני הזוג. זוהי כמובן שגיאה לסבור כך, שכן עריכת הסכם ממון לפני נישואין תורמת ליציבות הקשר, להפחתת לחצים וחששות, ליצירת וודאות ולידיעה מה טומן בחובו העתיד מבלי חשש, אלה משרים על הקשר הזוגי אוירה שלווה ונינוחה אשר תורמת לחיזוקו.

הבהרות משפטיות –

ברי כי האמור במאמר זה לעיל, אינו מהווה אלא  סקירה ברמה כללית בלבד של נושא הסכם ממון לפני נישואין הסבוך ורווי הפרטים ובוודאי אינו ממצה את כלל ההיבטים המורכבים בנושא הסכם ממון לפני נישואין.

אין לראות בתוכן המאמר או בתוכן  שאינו מופיע בו כייעוץ משפטי, ותוכנו או אי תוכנו אינו אמור ואינו מתיימר להוות תחליף לייעוץ משפטי. מאמר זה לחלוטין אינו מהווה הצעה לנקיטה ו/או לאי נקיטת פעולות ו/או הליכים כאלה ואחרים. כותב המאמר אינו אחראי בשום  אופן לא עקיף  ולא ישיר לכל פעולה ו/או אי פעולה שתינקט ו/או שלא תינקט כתוצאה מקריאת המאמר.

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם