צוואה מצולמת – מדוע ולמה?

צוואה מצולמת- מדוע ולמה? / מאת עו"ד חגי אורגד

החוק אשר מסדיר במדינת ישראל את נושא הצוואה הינו חוק הירושה, תשכ"ה-1965.

ישנן מספר דרכים לערוך צוואות, אנו נתמקד בצוואה בעדים כאשר נשים דגש על חשיבות צילום מעמד עריכת הצוואה וחתימתה כדי לחזק את הצוואה.

צוואה מצולמת עשויה לפתור סכסוכים רבים בין בני משפחה כאשר מי מבני המשפחה יטען לפסולתה של אותה צוואה, או אז צוואה מצולמת יכולה לתת מענה טוב לטענות כגון: אונס, כפיה, השפעה בלתי הוגנת, נטילת חלק בעריכת הצוואה ועוד ועוד טענות אשר עלולות לצוף כאשר מי מבני המשפחה אינו "מרוצה" מהוראות הצוואה.

צוואה מצולמת באה להביא לידי ביטוי את רצון המצווה באופן נהיר וברור, שכן יהא קשה ביותר להתמודד עם ראיות טובות ומבוססות כאלה בבית המשפט.

לעניין צוואה מצולמת יש עוצמה ומשמעות מאוד גדולה במובן הראייתי מבחינת קיום רצונו של המצווה ובד בבד הדיפת טענות מטעם המתנגדים לצוואה.

חשוב להבין כי עקרון העל בנושא צוואות הינו החופש לצוות והבאת רצון המצווה לידי ביטוי הלכה למעשה. צוואה מצולמת מגשימה מטרות אלה ואחרות בכך שמעמד חתימת הצוואה מצולם ומהווה נופך וראיה לכך שהצוואה נעשתה מרצון טוב וחופשי וללא כל כפיה והשפעה בלתי הוגנת.

החשיבות בעניין צוואה מצולמת באה לידי ביטוי גם בכך שלעיתים בני משפחה ימנעו מלכתחילה לנהל הליך משפטי נגד אחיהם או אמם למשל, כאשר הם מודעים לכך (בשלב כזה או אחר) כי קיימת צוואה מצולמת.

חשוב שנבהיר, צוואה מצולמת אינה תחליף לדרישות הקבועות בחוק ובפסיקה אלא מהווה פרמטר נוסף לחיזוק הצוואה וזו בבחינת שסתום ביטחון נוסף אשר למעשה עשוי למנוע סכסוכים רבים בין בני משפחה ולקיים את רצון המצווה ככתבו וכלשונו. כך, בעלות שווה לכל נפש ניתן לצמצם מאוד את הסיכוי שבכלל יפתח הליך משפטי כאשר קיימת צוואה מצולמת ואם אכן נפתח תהליך משפטי כאשר קיימת צוואה מצולמת והוגשה התנגדות על אף קיומה של צוואה מצולמת, הרי שלהתנגדות ברוב המכריע של המקרים יהא סיכוי נמוך, שכן לעניין צוואה מצולמת משמעות כבירה.

היעדר צוואה מצולמת עלול להציף סימני שאלה רבים, כגון: מי נטל חלק בעריכת הצוואה, שאלות בעניין השפעה בלתי הוגנת וכן איום, אונס וכפיה, כאשר שאלות כגון אלה עולות במסגרת הליך משפטי, אזי תהליך הגשת הבקשה למתו צו קיום צוואה נעצר עד לבדיקתו המדוקדקת והיסודית של בית המשפט לעניין ההתנגדות, כך שלא ניתן צו קיום צוואה עד למתן פסק דין והנזקים עלולים להיות עצומים, לא כל שכן כאשר ההתנגדות לצו קיום צוואה התקבלה בהיעדר צוואה מצולמת.

בתי המשפט רואים בעין יפה ומייחסים משקל רב לעניין צוואה מצולמת, שכן צוואה מצולמת עשויה "לטרוף את הקלפים" של הצד שכנגד ולהוכיח בנקל כי ההתנגדות לצוואה הינה קנטרנית, סתמית ומיותרת וכי במקרים המתאימים בית המשפט יטה לקבל עמדה זו תוך חיוב המתנגדים לצוואה בהוצאות משפט בסכומים ניכרים.

אשר על כן, אנו מבינים כי צוואה מצולמת על אף שאינה מחויבת בחוק עשויה לפתור בעיות קשות בין בני משפחה בעיקר, שכן רצון המצווה נהיר וברור ולא ניתן להתעלם מכך שהדבר בא לידי ביטוי באמצעות חיזוק משמעותי ביותר כאשר המעמד צולם.

לפיכך, מומלץ בחום עת עורכים צוואה במשרד עורך דין המומחה לתחום זה לעמוד על כך שהעניין יעשה באופן שתהא צוואה מצולמת.

סיכום

אכן עניין הצוואות הינו עניין סבוך ורווי פרטים ומכשולים. בהינתן מצב זה, הרי שכאן בהחלט זה לא המקום "לקיצורי דרך", שכן קיצורי דרך עלולים להביא את הצד "המקצר" לאבדון. הסיבות לכך הן ברורות ופשוטות כאחד, שהרי נזקים כלכליים שעלולים להיגרם למי מהצדדים בעניין הצוואות, הנעשות באופן לא מקצועי ולא רציני הם נזקים עצומים אשר להם השלכות קשות ביותר.

אין משמעות הדבר כי יש להימנע מעריכת צוואות, אלא יש לעשות זאת באופן מקצועי, זהיר ונכון. הדבר דומה בדיוק נמרץ לנהיגה במכונית, שימוש מושכל ונבון יוביל אותנו ליעד – מחוז חפצינו בשלום ובבטחה, ואילו שימוש רשלני ולא זהיר במכונית יוביל אותנו לתאונה מחרידה אשר  תוצאותיה ברורות ומיותר לפרטן. כאשר עסקינן בנושא צוואות, יש להקפיד הקפד היטב על מכלול הפרטים וביצוע משפטי ומקצועי של עריכת הצוואה, לכן ישנה חשיבות עליונה לכך שתערך צוואה מצולמת.

הבהרות משפטיות

יצוין, כי האמור במאמר זה לעיל בנושא צוואה מצולמת, אינו אלא סקירה כללית בלבד של נושא צוואה מצולמת, ובוודאי אינו ממצה את מכלול ההיבטים הסבוכים אשר רלוונטיים לעניין צוואה מצולמת.

אין לראות בתוכן המאמר או במה שאינו מופיע בו כייעוץ משפטי, ותוכנו או אי תוכנו אינו מתיימר להוות תחליף לייעוץ משפטי. כמו כן, מאמר זה אינו מהווה כלל ועיקר הצעה לנקיטה ו/או לאי נקיטה פעולות ו/או צעדים ו/או הליכים כאלה ואחרים. כותב המאמר אינו אחראי באופן עקיף או ישיר לכל פעולה ו/או אי פעולה שתינקט כתוצאה מקריאת המאמר.

אשר על כן, עקב הסוגיות הסבוכות שעומדות על הפרק עת ביצוע צוואה מצולמת, יש לפנות בראשית הדרך לעורך דין המומחה בתחום הירושה והצוואות והיודע היטב את מלאכתו, על מנת שמלאכה זו ותוצאותיה תבוצע באופן משפטי-מקצועי ונבון.

אודות כותב המאמר –

כותב המאמר הינו עורך הדין חגי אורגד, אשר מצוי, בקיא בתחום הצוואות והירושות ומעורה בפרטיו. עורך הדין חגי  אורגד הינו בעל תואר L.L.B במשפטים, אשר לפני שנים רבות סיים את לימודיו האקדמיים בהצטיינות יתרה והוסמך כעורך דין.

עורך הדין חגי אורגד, מלווה ומטפל מזה שנים תיקים מורכבים ביותר העוסקים בתחומי משפט בצוואות והירושות, ללא פשרות, בהצלחה ובכשרון רב לשביעות רצון לקוחותיו המלאה.

כתובת: שד' בן גוריון 63, קרית ביאליק.

טל': 077-301-501-1

פקס': 077-3015012

דוא"ל: ORGADLAW@GMAIL.COM

לתחילת עמוד זה

קראו מאמר בנושא צוואה הדדית

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם